петък, 3 декември 2010 г.

Мара Повлекана и Телевизията


Мара Повлекана попринцип обича да гледа телевизия. Гледането на телевизия е пряко свързано с любими за Мара Повлекана дейности- блеене и губене на време.

Уви обаче, напоследък, че даже и по-отдавна, Мара Повлекана усеща, че телевизорът вече не е сред любимите й домашни приятели. Мара Повлекана забелязва интересна тенденция в българската телевизия /а дори понякога и в европейски мащаб/. Колкото пъти пусне Мара Повлекана телевизора, се натъква на няколко опции:

Опция А) някой готви – през деня
Опция Б) някой танцува- вечер
Опция В) някой прави еднообразен секс- през нощта

Дали това е целенасочено, за да съпътства обичайните дейности на една обичайна домакиня? Цял ден готви, вечер танцува, през нощта евентуално прави секс?
И предаванията паралелно следват ритъма й на живот? Мара Повлекана не е сигурна какво точно се цели с тези дълбоко философски, окултни предавания. От време на време се появява малолетна принцеса със силиконови прелести, уверяваща зрителя да размести буквите в ЛОМБЯ, за да се получи български метропол в Югоизточна България и да спечели 100 000 лв. На вниманието на домакинята около 6 пъти на ден се предоставя УНИКАЛНАТА възможност да закупи парочистачка, cosmo disk, twister sweeper s 32 различни четки, 20 супер уникални тигана и всичко това на невероятна суперцена, а ако САМО СЕГА звънне веднага, вместо обещаните 20 ще получи 40 от суперуникалните тигани!...


Всъщност в моменти на пауза между тези битови инструкции по готвене, танци и секс- основни активности в ежедневието на българския телевизионен зрител- има и новини. Емисиите са като терапия за душевно болни. Опитите да се поддържа пълно информационно затъмнение се постигат с изпробвания метод- потискай докрай. След ударна тирада от станалите през деня 165 тежки катастрофи в страната (емисията в 20 ч. набляга на детайлно показно на пострадалите с цел сготвеното през деня по телевиознните инструкции да ти се стори още по-гадно), се преминава без никакъв логически преход към изумителни обнадеждаващи иномически показатели- невероятни и разбираеми от малцина. Изводът за средностатическата домакиня-зрител е, че краят на кризата наближава и скоро всички ще са щастливи дори безработни. За фон обикновено служи обичаната медийна звезда-премиер, в ролята на строител, с каска, без каска, в кадър от чужбина или сниман на Московска, зависи от превъплъщението. В световен мащаб от някоя трибуна се хили Обама, или пък дават сцени от Апокалипсис сега, 2012 или друга стихия, помела
даден карибски остров. Като за финал винаги има културен анонс във връзка с преуспяла холивудска звезда, спечелила оскар след прилежна демонстрация на орални умения, или пък, според зависи.

След прогнозата за времето винаги има молба за помощ. Показва се образът на малкия Дамянчо с големи кафяви тъжни очи, прикован завинаги към инвалидния стол или сломен от левкимия, с единствената надежда- българският телевизионен зрител да пусне смс на номер, от който въпросният 1 лев да бъде източен към бутафорна банкова сметка на благотворителна организация- често собственост на съпругата на гореспомената медийна звезда, или някоя друга, whatever.

След новините
започва Dancing stars или Шоуто на Слави, все едно. По избор зрителят може да пренасочи към някое скъпо предаване, поставило българската действителност в чужд формат- Survivor, Big Brother, Music Idol etc. Резултатът е нещо като новоизлюпен богаташ, облечен безвкусно, или лъскавия Mall насред смачканите съборетини на Стамболийски- тотално не пасва и изглежда евтино и изкуствено.

Извод- българската телевизия олицетворява ценностната система на българския телевизионен зрител и отговаря напълно на вкуса и интересите му. Българският народ готви, танцува или
се съвокуплява. Добре че е последното, за да поддържа емоционалната интелигентност на един духовно погребан в ракия и чесън народ.

Няма коментари:

Публикуване на коментар